Blog > Komentarze do wpisu
ZASADY SKUTECZNEGO KOMUNIKOWANIA SIĘ
Komunikacją nazywamy wymianę informacji między jej uczestnikami.Może się ona odbywać za pomocą słów, gestów, tekstów czy obrazków. Bez szeroko rozumianej komunikacji nie pojęlibyśmy otaczającego nas świata. Jednak w życiu bywa różnie.. mimo prób nie potrafimy porozumieć się między sobą, stąd też przedstawiam kilka podstawowych zasad skutecznego porozumiewania się. Oto najważniejsze z nich:

1) Słuchaj uważnie tego, co mówi do Ciebie druga osoba.

2) Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowania wypowiedzi własnej.

3) Podczas wypowiedzi partnera, postaraj się wczuć, w to co on mówi - podobnie jak on.

4) Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć.

5) Nie wyręczaj rozmówcy - wyręczanie jest robieniem za kogoś czegoś, co on sam może zrobić dla siebie.

6) Podczas wypowiedzi rozmówcy, nie wtrącaj swoich przemyśleń -  możesz to zrobić, gdy ten skończy mówić.

7) Nie interpretuj zbyt pochopnie wypowiedzi partnera.

8) Podczas rozmowy, w miarę możliwości, patrz swojemu partnerowi w oczy.

9) Podczas swojej wypowiedzi staraj się używać zrozumiałych zwrotów, dopasuj sposób mówienia do rozmówcy.

 

Co utrudnia nam komunikację?

  • brak umiejętności wczuwania się w sytuację drugiej osoby
  • patrzenie na partnera przez pryzmat stereotypów
  • złe samopoczucie, senność, stres
  • brak zainteresowania tematem
  • monotonna forma wypowiedzi osoby mówiącej

Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się oczywiste. Jednak na skuteczną komunikację składa się szereg czynników, które przedstwiłam powyżej. To jak przebiegnie rozmowa, zależy tylko wyłącznie od nas samych - dlatego też róbmy wszystko w myśl zasady: Traktuj innych tak, jak sam chcesz być traktowany!

 

                         

czwartek, 26 listopada 2009, bziuuum89

Komentarze
2009/11/28 11:06:07
Przydatne zasady, tylko czasem jak nerw szarpnie to do wszystkich ciężko jest się stosować ;p